På industri- och teknikföretagen finns massor av spännande och coola yrken och många brukar känna till att det finns t.ex. svetsare och ingenjörer. Men visste du att det finns utvecklingsmöjligheter och karriärvägar för den som gått direkt till jobb från till exempel Industritekniska programmet? Produktionstekniker är ett sådant yrke på Toyota i Mjölby. För den som visar intresse och engagemang finns möjligheter att få jobba med företagets förbättringar och utveckling.
Vad gör egentligen en produktionstekniker? Vi ska här följa Hugo Sjödahl och Malin Zackrisson, två niondeklassare som under en dag fick prova på hur det är att vara produktionstekniker.
Hugo och Malin är förväntansfulla när de blir upphämtade på parkeringen utanför Alléskolan i Åtvidaberg och man begav sig till Toyota i Mjölby. Där skulle de få se hur det är att vara produktionstekniker på Europas största truckfabrik.
Snart väntar gymnasievalet för Hugo och Malin och precis som många andra niondeklassare tycker de att det är svårt att veta vilken skola och inriktning de ska välja. Gymnasievalet banar ofta vägen för senare yrkesval, så vad är bättre än att redan nu få insikt i industrins värld och där testa ett för många okänt yrke. För att kunna göra ett medvetet val behöver man ta reda på så mycket som möjligt om yrken och vad olika utbildningar kan leda till.
Väl framme i entrén på Toyota står flertalet av de välkända truckar som produceras här.
Malin känner igen de orangefärgade truckarna. Dem har hon sett förut! Hugo och Malin blir sedan presenterade för Jonas Björk, som jobbat som produktionstekniker i två år.
Efter att ha tagit på sig skyddsskor och reflexvästar är det dags att bege sig ut i produktionen.
Här gäller det att hålla sig inom markerade linjer, för truckarna far snabbt, men organiserat fram över industrigolvet. Hugo fascineras över de stora lokalerna och Malin undrar om det inte finns risk att någon blir överkörd av de obemannade tåg som kontinuerligt kör fram material.
– Tågen är ett av de projekt jag har jobbat med att ta fram, säger Jonas. De är helt automatiserade och har förprogrammerade turer. Tågen har sensorer som bromsar om någon skulle hamna framför dem.
– Hur ska man göra för att bli produktionstekniker? undrar Malin samtidigt som hon följer Jonas på väg mot nästa anhalt palldemonteringen.
Det finns ju flera vägar att gå, svarar Jonas. Antingen går man en yrkeshögskoleutbildning eller så gör man som jag och arbetar sig uppåt. Jonas gick själv Teknikprogrammet en gång i tiden och efter att ha gjort lumpen började han som truckförare på Toyota. Från att ha börjat med godsmottagning har han jobbat sig uppåt och varit med i diverse automatiseringsarbeten som projektledare, för att sedan få chansen att bli produktionstekniker.
Frågan lyfts om hur industrin har förändrats de senaste åren och Jonas berättar om den stora skillnaden på Toyota från början av 2000-talet när han själv började där, till dagens Toyota.
Bara en sådan sak som att produktionen har ökat från drygt 20 000 till 80 000 producerade truckar per år säger mycket om utvecklingen på detta företag.
Även för Jonas, som minns hur han som nyanställd fick bryta upp lådor med kofot på godsmottagningen har mycket förändrats, då han numera arbetar med avancerade automatiseringsprojekt och förbättringsarbeten. Flera effektiviseringsprojekt är också på gång. Något Jonas verkar entusiastisk över.
Jonas lägger till att det i hans roll som produktionstekniker även innefattar att beräkna om potentiella ombyggnader kommer att vara lönsamma och genomförbara.
Hur mycket personalkostnader kan man till exempel tjäna in på att automatisera en linje.
Jonas får frågan om vilka egenskaper som är bra att ha som produktionstekniker.
– Man måste vara bra på att samarbeta. Sen är det också bra att kunna se helhetsbilden, vara nyfiken och så klart vara teknikintresserad.
Det roligaste med att vara produktionstekniker anser Jonas vara variationen att ena stunden sitta framför skrivbordet och andra ligga under en maskin och skruva.
– Det ger en varierad arbetsmiljö och få dagar är den andra lik. Han gillar också att jobbet kräver en hel del samarbete med allt från montörer, lastare till andra tekniker.
Dagen går mot sitt slut och Malin och Hugo är nöjda. De har fått mycket information och nu är det lika självklart vad en produktionstekniker sysslar med som en polis eller lokförare. Nu är de en bit på väg till sitt medvetna val till gymnasiet i januari.